Probleemstelling en de motoriek in Nederland.

In Nederland zijn veel kinderen die moeite hebben om te participeren in het basisonderwijs.

Zij ondervinden problemen in schrijfvaardigheden, gymlessen en buitenschoolse activiteiten.

Uit onderzoek blijkt dat 12 tot 33% van alle kinderen in Nederland problemen ervaart met het schrijven. Ook is bekend dat 10% van alle kinderen een mogelijke achterstand in de motoriek kan hebben en dat 5% daadwerkelijk een achterstand heeft. In de praktijk blijft deze problematiek vaak onopgemerkt.

Motorische ontwikkeling

Kinderen zijn constant in ontwikkeling en elk kind ontwikkeld zich anders.

Bij de meeste kinderen gaat het aanleren van vaardigheden vanzelf. Zij behalen de mijlpalen zoals kruipen, lopen, fietsen, zwemmen, schrijven en de nodige vaardigheden die daar bij horen. Niet bij elk kind gaat het behalen van deze mijlpalen en vaardigheden vanzelf en zonder problemen. Hoe hard zij ook hun best doen, ze krijgen het niet voor elkaar of blijven onhandigheden vertonen.

Kinderoefentherapie Oost-Gelre biedt de oplossing.

Kinderoefentherapie Oost-Gelre biedt de oplossing voor deze kinderen met motorische problemen.

Ik zorg ervoor dat kinderen hun mijlpalen behalen en tot een juiste motorische uitvoering in activiteiten komen.

Dit doe ik door het aanbieden en inzetten van kinderoefentherapie. Kinderoefentherapie stimuleert het aanleren van nieuwe vaardigheden binnen de schrijfmotoriek, de fijne motoriek, de grof motorische vaardigheden, het evenwicht en/of het ruimtelijk inzicht.

Deze vaardigheden hebben kinderen nodig om tot een (kwalitatief) sterkere uitvoering in activiteiten te komen. Hierdoor zal het kind veel succeservaringen opdoen wat bijdraagt aan een positief zelfbeeld, het zelfvertrouwen en tevens het sociaal of psychisch functioneren. Het kind staat hierbij centraal en wordt spelenderwijs gestimuleerd waarbij het plezier in bewegen en leren voorop staat.